Jak zrobić BOKEH?
Pytanie może dość dziwne, ale jakże często pojawiające się na forach internetowych wśród początkujących osób. Piszę więc mały post z ogólnymi uwagami co do tematu oraz ilustrującym go zdjęciami. Sama nazwa pochodzi z języka japońskiego i oznacza sposób w jaki obiektyw oddaje nieostrości - obszary będące poza głębią ostrości którą ustawiamy. Czyli dość często określane jako "kółka" w tle - oczywiście słowo tyczy się całości, nie tylko efektownie wyglądających jasnych punktów. Obszary ostre i nieostre powinny przechodzić do siebie w sposób płynny, plamki muszą być jaśniejsze w środku niż na brzegach, natomiast gdy linie w nieostrości się rozdwajają, jakby drgają, a okręgi mają jasne brzegi - wtedy w teorii mówi się o brzydkim rozmyciu - oczywiście jest to tak subiektywne że nie ma sensu rozpisywać się na ten temat, tym bardziej w poście z podstawowymi informacjami. Chociaż podam przykład, gdyż akurat mam obiektyw o którym często mowa w kontekście nieciekawego bokeh - czyli o canonowskiej portretówce 50 mm/1.8, tanim, plastikowym obiektywie, który na większości stron jest podawany jako przykład szkła które daje nieprzyjemny, mydlany obraz, drugie z zdjęć jest obrazem z niego.
Każdy obiektyw oddaje w inny sposób nieostrości, ma na to wpływ kilka parametrów.
Powyżej trzy współczesne obiektywy, w drugim rzędzie obiektywy na gwint M42
Co wpływa na wygląd? (Naturalny bokeh)
Przysłona. Im większy otwór przysłony (mniejsza cyfra określająca go np. f/1.8) tym mniejsza głębia ostrości, i bardziej pozbawione szczegółowo tło. Kształt przysłony - jej otwór utworzony z listków określa nam kształt jaki uzyskamy w obszarach z jasnymi punktami, im więcej listków tym bardziej kolisty otwór. Przy pomocy nakładek na obiektyw własnej roboty można uzyskać dowolne kształty np: serca, gwiazdy, jednak wiąże się to też z mniejszą ilością światła.
55mm / 1.4 - głębia ostrości znajduje się tylko na twarzy modelki
Ten sam obiektyw, blik pokazujący kształt przysłony
Długość ogniskowej. Im dłuższa (większy zoom) tym mniejszą głębię ostrości uzyskiwany. Obraz jest różny również z względu na to gdzie znajdują się elementy, inaczej będą wyglądały te przed i za obszarem gdzie ustawiliśmy ostrość.
Szeroki kąt - obiektyw 17 mm f/2.8 i portretówka 50 mm f/2.8
Wystarczy oddalić modelkę od tła aby podkreślić pierwszy plan / 30 mm
Odległość obiektu od aparatu i tła. Weźmy jako przykład osobę, jeśli portretujemy kogoś skupiając się na twarzy która będzie dość blisko - tło uzyskamy bardziej rozmyte niż gdybyśmy tym samym obiektywem i z tymi samymi parapterami obejmowali całą postać. Rozwiązanie? Dłuższa ogniskowa np. 200 mm, minus - trzeba się oddalić znacznie od osoby. Warto też dodać że im dalej tło znajduje się od postaci tym lepiej, będzie bardziej nieostre.
Osoba oddalona od tła
Rodzaj tła. "Kółka" w tle same się nie zrobią, warto zaplanować ujęcie wcześniej a nie liczyć że coś wyjdzie przypadkiem. W plenerze warto w tle umieścić np. drzewa przez które pada słońce, powierzchnie odbijające światło, lustra a wieczorem ulicę z licznymi latarniami, okna domów, wystawy sklepowe. W wnętrzach warto zwrócić uwagę aby w tle pojawiły się lampy, świecące ozdoby, choinka z zapalonymi żarówkami - wszystko to co daje światło gdyż właśnie te jasne punkty będą na naszym zdjęciu bardzo efektownie wyglądały.
Lampy uliczne w tle / lampki choinkowe pomiędzy obiektywem a modelką.
Zdjęcie studyjne, ale to nie przeszkadza w umieszczeniu gałęzi
na pierwszym planie które dobrze podkreślają zdjęcie
Co jeszcze można zrobić? na pierwszym planie które dobrze podkreślają zdjęcie
Filtry zmiękczające, wszelkiego rodzaju nakładki na obiektyw zrobione również samemu np z folii. Dadzą nam obraz w którym jakiś ustalony obszar kadru będzie rozmyty tak jakby przed obiektywem był obiekt. Można też między obiektyw a fotografowany przedmiot ustawić coś, ciekawie wyglądają kolorowe przedmioty, transparentne.
Między obiektywem z modelką miałam... różowe przezroczyste korale,
powstał zabarwiony obszar, nieco mniej ostry niż reszta
Tutaj w roli czerwonego, rozmytego obszaru zostały użyte liście;-)
Tutaj w roli czerwonego, rozmytego obszaru zostały użyte liście;-)
Postprodukcja: oczywiście lepiej zrobić efekt od razu, to po pierwsze, ale jeśli już koniecznie trzeba coś zmienić można użyć filtrów i programów które sztucznie stworzą nam nieostrości imitując określony obiektyw np plugin Alien Bokeh (płatny) dodatek do programu Photoshop. Innym sposobem, na dodanie co prawda samych punktów, jest użycie tekstury z gotowym obrazem nieostrości i nałożenie go z dobranym mieszaniem warstw na oryginalny obraz. Lub namalowanie ich przy pomocą pędzla i zmianę parametrów.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Ledwoń
(wpis będzie edytowany, będą dodawane kolejne przykłady)
(wpis będzie edytowany, będą dodawane kolejne przykłady)
Więcej przykładów z osobami, przyda się na bloga.
OdpowiedzUsuńSuper wpis, bardzo przydatny *_*
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis Kochana ! :) mega i widzę, że nawet moja osoba się kilka razy przewinęła ;))
OdpowiedzUsuńTak, użyłam starszych zdjęć.
UsuńBardzo przydatny wpis bardzo mi pomoże :)
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis,dużo dobrych informacji.Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńBardzo przyjemny wpis! Zdjęcia niesamowite!
OdpowiedzUsuńMówiąc w dużym skrócie: żeby był bokeh, trzeba użyć obiektywu portretowego i mieć w tle fotografowanego obiektu ostre i małe punkty światła. Im fotografowany obiekt jest bliżej i tło dalej, tym większy bokeh.
OdpowiedzUsuńDobry artykuł.
czy można zrobić to na aparacie cyfrowym sony h 300
OdpowiedzUsuń